Simpel inloggen met 1 klik

Haal je #like uit de kast!

 

Al sinds ik in 2015 aanschoof bij het team van Quantibus verbaas ik me, wat zeg ik, ben ik met stomheid geslagen over het gebrek aan transparantie in de beoordeling van geleverde prestaties en het beperkte belang dat het merendeel van bedrijven binnen de bouwsector hier tot op heden aan hecht. Dat in schril contrast met andere sectoren waarbij de (online) reputatie bij menig CEO als prioriteit nummer 1 op de agenda staat. Hoe kan het dat zij zich kennelijk wel makkelijk aan de gevolgen van het digitale tijdperk aanpassen, terwijl de bouw bijna 20 jaar later nog krampachtig vasthoudt aan tradities en ingesleten gewoontes als het gaat om marketing en promotie van het eigen bedrijf?

Met de komst van internet is de wereld van een voornamelijk lokaal georiënteerde omgeving veranderd in een grote online community waar je moeiteloos aanhaakt bij gelijkgestemden, waar ter wereld zij zich ook bevinden. Waar je je voorheen dan ook voor advies tot familie en vrienden wendde, vind je nu met behulp van internet voor vrijwel alles op basis van jouw persoonlijke wensen en voorkeuren de beste matches. Platforms als Iens en Zoover spelen hier handig op in door de beste restaurants en hotels inzichtelijk te maken op basis van legio reviews van andere gebruikers zoals jij en ik.

Aangesloten restaurants en hotels begrijpen dat je nog zoveel geld kunt uitgeven aan acties en marketingcampagnes, maar de meest effectieve reclame maak je niet zelf maar wórdt voor je gemaakt. Deze bedrijven begrijpen ook dat elke klant hun ervaring met hun bedrijf binnen hun eigen sociale kringen deelt en doordat zij dit proces nu ook online faciliteren maken ze niet alleen van hun klanten ambassadeurs met een enorm bereik, maar bouwen ze tegelijkertijd ook een ijzersterke (online) reputatie op. Online klantenreviews zijn hierdoor uitgegroeid tot een tool waarmee je direct je online vindbaarheid verhoogt, klantvoorkeur creëert, je verbeterpotentieel identificeert en een beter prijsbeleid kunt voeren. En misschien wel het beste van alles….het is gratis én je hoeft er maar een ding voor te doen, namelijk je klant vragen om jouw prestaties op een onafhankelijk online platform te beoordelen. Eenvoudiger kan niet, toch?

Terug naar de bouw. Zoals ik al schetste verbaast het me dat er in de bouw nog zo weinig met openbare klantbeoordelingen wordt gedaan en ik vraag me oprecht dagelijks af hoe dat komt. Is het een kwestie van geen prioriteit op de agenda? Is het wellicht angst om zich kwetsbaar op te stellen? Of is de intrinsieke motivatie voor een hoge klanttevredenheid toch sterker aanwezig in branches als de horeca en reisindustrie en zijn wij in de bouw vooral bezig met het draaien van productie? Hoe dan ook, het is anno 2017 een illusie om te denken dat je als bedrijf niet wordt beoordeeld. En als het dan toch gebeurt, kan je er maar beter voor zorgen dat het goed gebeurt en dat je er je voordeel uit haalt.

Hoewel ik hier als CEO van Quantibus natuurlijk preek voor eigen parochie, meen ik oprecht dat ik het gebrek aan openbare klantbeoordelingen in de bouwsector een grote gemiste kans vind. Met een goede online reputatie begeleid je klanten moeiteloos naar jouw bedrijf. Want vrijwel iedereen, en ik benadruk, vrijwel iedereen zal jouw bedrijf eerst googelen alvorens ze verdere stappen ondernemen. En wat is nou mooier dan als ze daar al die mooie aanbevelingen vinden die je nu ongebruikt op je plank hebt liggen?

Bron: http://www.bouwkennisblog.nl/haal-like-kast/

© Copyright 2017 Quantibus. Alle rechten voorbehouden. Gebruiksregels